Overige initiatieven
Expeditie Edison op montessorischool Lindenholt
Toen kleuterleerkracht Marjon Kropff vorig schooljaar een enquête invulde om te bepalen wat het niveau van wetenschap en technologie is op Montessorischool Lindenholt, schrok ze toch even. Want ze deden wel aan techniek, maar over een W&T-beleid had nog nooit iemand nagedacht. KWTG’s Expeditie Edison was de eerste stap richting structurele W&T-lessen voor alle leerlingen. “We ontdekten als team dat W&T niet alleen noodzakelijk, maar vooral ontzettend leuk is.”
Expeditie Edison binnen de Voor- en Vroegschoolse Educatie
Al twee jaar lang proberen Willeke van Groningen, leerkracht op basisschool de Aldenhove uit Nijmegen en Lieke Adolfs, educatief ondersteuner bij de Bellenboom uit Nijmegen meer ouders naar de ouderbijeenkomsten te krijgen. Helaas blijft de opkomst tegenvallen. Via het professionaliseringstraject ‘Expeditie Edison’ leerden ze hoe ze praktijkonderzoek kunnen inzetten om een duurzame oplossing te vinden.
Studiereis Maker Education
Op woensdagochtend 11 april 2018 vertrok een groep van twintig beleidsmakers, onderzoekers, schooldirecteuren en leerkrachten richting Silkeborg in Denemarken om middels bezoeken aan FabLabs, scholen en startups te ervaren hoe Maker Education daar wordt ingezet. Een van de groepsleden was Astrid Zwinkels, Beleidsmedewerker Directie Primair Onderwijs bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het bleek voor haar de perfecte stoomcursus techniek, een dossier dat ze sinds maart dit jaar in haar portefeuille heeft.
CSI-projectweek
Misdaden oplossen aan de hand van onderzoekend leren – Vier misdaden houden Dinxperlo in hun greep: een kunstroof, illegaal gestort chemisch afval, vernieling van een openbare ruimte en de moord op Willy T. 109 leerlingen van groep 8 van IKC De Bosmark en brugklassers van het College Schaersvoorde ontmaskeren tijdens de CSI-projectweek aan de hand van de didactiek van onderzoekend leren de daders van deze misdrijven.
Onderwijs helpt Onderwijs
Onderwijs helpt Onderwijs (OhO) is een van de manieren waarop wetenschap en technologie in het curriculum van basisscholen kan worden geïmplementeerd. OhO is mede mogelijk gemaakt door subsidie van het KWTG.
De opleiding Coördinator Onderzoekend en Ontwerpend Leren? Gewoon doen!
Sinds 2020 zijn Nederlandse basisscholen verplicht om Wetenschap en Techniek aan te bieden. Om dat zo goed mogelijk te doen, volgen Stéphanie Niels (leerkracht), Marino van der Zande (leerkracht) en Alieke van Bockel (coördinator bij De Jonge Onderzoekers Nijmegen) de post-hbo-opleiding Coördinator Onderzoekend en Ontwerpend Leren. Stéphanie: “Samen ontdekken we waarom en hoe we W&T een vaste plek in ons onderwijsprogramma geven.”
Inspiratiesessie Maakonderwijs bij Makercosmos
Het hele team van de Jozefschool in Arnhem is het erover eens: maakonderwijs moet structureel onderdeel van het onderwijsprogramma worden. Aan motivatie ontbreekt het dus niet, aan vaardigheden nog wel. Want hoe pak je dat aan? De inspiratiesessie Maakonderwijs bij Makercosmos* zorgde voor een vliegende start.