Gerrie Amperse van OBS De Meent (Ommeren)
‘Via het netwerk van het KWTG konden we Willie Wortels Uitvinderij vullen met uitdagende materialen’
OBS De Meent mag dan een kleine dorpsschool zijn, op het gebied van wetenschap- en techniekonderwijs gebeuren er grote dingen. Letterlijk en figuurlijk, want door de ruimte die er in het buitengebied van Ommeren is, hebben de 56 leerlingen toegang tot een eigen voetbalveld, aparte samen- en stilwerkplek. Daar wordt nu een techniek- en ontdeklokaal met de naam ‘Willie Wortels Uitvinderij’ aan toegevoegd. Gerrie Amperse, schoolleider: ‘In de Uitvinderij kunnen kinderen onderzoeken en ontdekken. Maar met een paar uurtjes W&T-onderwijs per week zijn we er niet. We willen dat 21e eeuwse vaardigheden als vragen stellen, kritisch en creatief denken en problemen oplossen een natuurlijke houding van onze leerlingen wordt.’
Sprankelcoëfficiënt
Gerrie: ‘Tot vorig jaar stonden onze klaslokalen vol met materialen die gebruikt konden worden tijdens wetenschap- en technieklessen. Maar omdat alles zo verspreid lag, was de drempel om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan hoog. Dat vonden we erg jammer, want kinderen leren juist tijdens die lessen op een logische wijze denken. Door vragen te stellen en achteraf te evalueren ontwikkelen ze vaardigheden die ze de rest van hun leven nodig hebben. Daarom besloten we een techniek- en ontdeklokaal in te richten, waar alle materialen staan uitgestald en leerlingen zelfstandig of in groepjes worden uitgedaagd om met hun eigen vragen aan de slag te gaan. Kleuters hebben die behoefte van nature. Ze vragen zich constant af hoe dingen werken en door te voelen, te proberen en vragen te stellen komen ze achter het antwoord. Deze natuurlijke verwondering wordt ook wel de sprankelcoëfficiënt genoemd. Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat oudere kinderen die manier van leren vasthouden.’
Samenwerken
‘Via het netwerk van het KWTG konden we Willie Wortels Uitvinderij vullen met uitdagende materialen. Zo hebben we van de Wageningen Universiteit microscopen overgenomen en ontvingen we via andere partners lesideeën. Ook zijn we ter inspiratie bij het Technovium wezen kijken. Sindsdien staan mijn ogen open, als ik nu door de stad loop zie ik overal materialen die nieuwsgierigheid opwekken en daardoor op onze ontdektafel zouden passen. Zo heb ik laatst nog voor weinig geld een aantal caleidoscopen op de kop getikt en toen ik zandlopers met water en olie tegenkwam kon ik het niet laten er een aantal mee te nemen. In de toekomst willen we andere scholen ook gebruik laten maken van ons techniek- en ontdeklokaal. Het zou zonde zijn als we deze inspirerende plek niet zouden delen.’
Natuurlijke houding
‘We stimuleren niet alleen in Willie Wortels Uitvinderij een onderzoekende en ontdekkende houding bij onze leerlingen. In die paar uurtjes per week wordt het namelijk nooit een natuurlijke manier van leren. Daarom zijn we er de hele dag mee bezig. Dat doen onze leraren onder andere door hun eigen verwondering in te zetten. Zo hangen er in de school lampen die automatisch aangaan zodra er iemand voorbij loopt en wanneer er te weinig beweging is gaat het licht uit. Hoe werkt dat? Die vraag kan op elk moment opkomen en in het techniek- en ontdeklokaal worden beantwoord. Maar vragen stellen, nadenken over wat wel en niet goed gaat en bedenken wat je moet veranderen om een project te laten slagen komen ook terug in andere lessen. Als een leerling bijvoorbeeld de verkeerde uitkomst van een rekensom heeft opgeschreven, kijken we tot waar hij of zij het wel wist en wat er daarna gebeurde.’
Coaching on the job
Aankomend schooljaar krijgen onze leerkrachten coaching on the job. Het is prettig als mensen die zo vakkundig zijn als de medewerkers van het KWTG je de weg wijzen en attenderen op hoe het beter kan. Maar we kunnen ook al veel zelf. Ik ben er trots op dat wij als kleine school onze leerlingen op een professionele manier wetenschap- en techniekonderwijs kunnen aanbieden.’